Tuesday, July 10, 2007

Birger, Erik och Valdemar

Sophie, Hanna och jag förflyttade oss en sisådär 700 år bakåt i tiden, till Medeltiden. Närmare bestämt Nyköpings gästabud - musikalen.
Det börjar med lite show utanför borggården, sen välkomnades vi av jycklarna. Inne på borggården väntar sittplatser (vi satt längst fram=) ), akt 1. I pausen kan man antingen äta medeltidsmat bakom borggården eller picnic på vallarna. När föreställningen är slut kan man köpa CDskivor och dyl.
Det var över förväntningarna! Det var kul med variation (tidigare har det vart "vanlig teater") och de som medverkade var suveräna!
Jag rekomenderar verkligen ett besök till alla som passerar Nypan under juli. Det är värt varenda öre. Dessutom lär man sig lite historia =)

Efter föreställningen åkte Sophie och jag till ICA (enda som hade öppet efter nio) och köpte frukost, eftersom både hennes och min kyl stod tom. Väl i mejerikylen insåg vi att vi hade ett akut sug efter risifrutti. Vi tänkte slå oss ner snarast möjligt, men vi kände inte riktigt för att sitta utanför Kvantum. Så vi besökte vårt stammisställe: bänkarna på storgatan! Nästan direkt kom en alkis fram och frågade "om det var nödvändigt?" . Vi förstod inget och sneglade osäkert på varandra. Då förklarade alkisen att han mena om det var nödvändigt att äta risifrutti, för man blir fet av det. Puh! Vi trodde han mena "var det nödvändigt att sätta sig här och fresta oss andra". Jag trodde ett tag på fullaste allvar att han skulle ta min ICA påse med frukost och springa iväg med den.
Där hade jag tur!

1 comment:

Anonymous said...

Haha, vad jag gavade när jag läste!