Friday, April 27, 2007

Stopp, stanna upp för fan!

Idag när gick jag hem från RERen (pendeltåget) så såg jag något som såg ut som en uteliggare som låg på trottoaren, men inte på sidan som de brukar utan mitt i vägen!
För ett par år sen stod det i tidningen om en ung man som ramlat utför balkongen. Alla trodde han va en uteliggare och gick förbi honom utan att ens se på honom. Han hade dött i fallet.
Detta kom upp i bakhuvudet när jag närmade mig. Så när jag är nästan framme så ser jag att det är en kille i 25-års åldern (klädd i skjorta och kostymbyxor, så man kan knappast ha tatt honom för att ha vart en uteliggare) som ligger avsvimmad. Några meter före mig gick ett par som stanna till och fråga hur det var med honom. Innan dess hade massa folk bara gått förbi, ingen stannade.
Fatta om något händer dig och folk bara går förbi... Det är på tiden att vi börjar bry oss om varandra!

1 comment:

hedwig said...

shit baby. Jag har också varit med om det där.. Jag har alltid trott att det var typiskt svenskt. men det kanske är typiskt mänskligt då?
Det är vidrigt iallafall..