Tuesday, August 10, 2010

BRA DAG!!!

Det har vart lite segt med praktiska grejer, för jag har inte kunnat göra en del grejer utan mitt study permit (Tillexempel: man måste ha ett bankkonto för att få ett vettigt telefonabonnemang och för ett bankkonto behöver man ett study permit. Samma gäller försäkring, korrekt inskrivning i skolan mm.)
Och nu har jag fått det! Vilket betyder att efter ett besök vid gränsen så är jag grön för hela nästa år. Skönt! Egentligen är det inte svårt att få så jag var inte orolig över det på så vis. Men det är aldrig roligt att inte kunna visa alla papper på att man "får" vara här mm. Jag känner mig lättad!

Jag var och handlade idag. Så nu är min hylla full med mat, me like!
Det är inte jättelångt till affären, men det är lite långt när man handlar mycket och tungt.
På måndagar har de 10% i studentrabatt och de kör hem varorna för 3.50. Jag handlade för 77$ och fick ca 7$ i rabatt. Jag bad dem köra hem grejerna, sagt och gjort och jag gick totalt 3.50 plus (inkl hemkörning).
Slutsats: jag ska göra måndagar till mina mathandlingsdagar.

Sen har jag hittat backar (dollarama is the shit!) som passar i mitt skafferi. Man lägger linfrön, sesamfröm mm i dem så man når alla grejerna. Annars tenterar alltid nått att hamna längst bak och så vet man inte vad man har hemma, man hittar inte grejerna utan en stol mm. Nöjd!

Och en sak till. Jag fick beröm av min franskalärare idag. Vi skulle fylla i ord i meningar, alla möjliga olika varianter och jag hade näst intill alla rätt. Det enda felet jag gjorde var att jag hade skrivit ungefär "den andra eller den ena" i stället för den ena eller den andra. (Man ska ha ceci ou cela och inte cela ou ceci). Först trodde hon att Fernando (som brukar sitta bredvid mig och gränsar till att vara på nivå 5, dvs en nivå upp) som hade hjälpt mig. Men han va ärlig och sa att det faktiskt var jag som hade hjälpt honom. Då blev hon impad. På riktigt. Jag tror inte att hon riktigt väntade sig att jag kunde. Men jag kan. Jag kan visst det. Inte allt, men en del kan jag faktiskt!

Så idag har vart en bra dag. En riktigt bra dag!

2 comments:

Hanna said...

Hihi, vad duktig du är gumman..! Bäst!

Själv har jag dragit på mej 39 graders feber och har så enormt tråkig!!! Gaaah!

Hallå, visa skorna du köpte :)
Tusen pussar

hedwig said...

jag är också sjuk! ligger hemma. fick peta på domaren mitt under advokatens slutplädering och viska att jag mådde dåligt. fick med flimmer för ögonen till receptionen där jaq svimmade.. en timme senare fick martin hämta en gråtandes flickvän fr tingsrätten. på väg ut mötte vi ett gäng ungdomar som skulle in på förhandling. de såg livrädda ut när de såg mig, stackarna...